(Válogatott utószavaim XXIII.)
Minden egyes életszakasznak más a dramaturgiája; más
kihívásokat tartogat, mást tanít. Az ember harminc és ötvenéves
kora között gyászol, elveszti a nagyszüleit, szüleit, idősebb
rokonait, mindazokat, akiknek a védőszárnya alatt cseperedett.
Megtanul imádkozni, rájön, hogy nem a vágyak teljesülését kell
kérni, hanem kegyelmet és a sorsfeladat minél teljesebb
betöltését. A feladat felismerésének az esélyét, hitet és
erőt az odaszánáshoz, a halogatás elkerüléséhez.
Az
idő múlása sürgetőre fordul – igen, bizonyos dolgokat addig
lehet megtenni, amíg fogni tud a kéz, ölelni a kar. Ha valakit
elveszítünk, utána mindig magunkat siratjuk, azt, hogy kevesebbek
lettünk nélküle, azt, hogy a rejtéllyel mostantól még
magányosabban nézünk szembe. Minden embertársunk, akinek
végigkövethetjük az utolsó útszakaszát, mesterünk. Nem kell
keresnünk a Nagy Tanítót, hiszen ott élnek mellettünk, a
közelünkben a Mesterek… Kérdés, hogy akarunk e tanulni.
*
A költészet veszélyes dolog. Ha szépen fogalmazunk meg valamit,
ami hamis és káros, igaznak és követendőnek mutatkozhat. A
szavak csengése-bongása, a zene és a gondolat szerelmes ölelkezése
elvarázsol és meggyőz. A modern költészet felismerte ezt a
veszélyt, és nem fogalmaz szépen, csúnyán fogalmaz, ütemtelenül,
zaklatottan, mert úgy véli, az igazság fülsértő, és
szenvednünk kell, ha halljuk.
Ma
már talán látszik, hogy se a szép, se a csúnya fogalmazás nem
jelent önmagában semmit. Feloldhatatlan lenne a bizonytalanság?
Ismerősöm két javaslatot fogalmaz meg. A dogma szerint az irodalmi
mű álljon meg a saját a lábán, nem számít, ki a szerző,
milyen életet folytat, csak a mű számít, mert a mű szent, és
elszakad a szerzőjétől! Ismerősöm ezzel szemben azt
indítványozza, hogy ismerjük meg a szerzőt, személyesen, és ha
hiteles embernek találtuk, feltételezzük az írását is
hitelesnek. Akár szép, akár csúnya.
Ezzel
csak az a baj – ezt is még ismerősöm teszi hozzá –, hogy a
tévedés lehetősége beláthatatlanul nagy. Félreismerjük
egymást; szentnek látjuk a bűnözőt és bűnözőnek a szentet.
Az ember azzal az élettapasztalattal próbál ilyenkor dolgozni,
amit addig összeszedett. No de hát mennyi egy emberélet?
A
másik javaslat szerint tehát olvassunk szent könyveket. Több ezer
éve íródott és valószínűleg több ezer év bölcsességét
magába sűrítő szent könyveket és kortárs szerzőket felváltva.
Amennyiben előbbi fényében az utóbbi nem állja meg a helyét,
mehet a kukába. Mivel azonban az újabb próbálkozás esélyét is
meg kell adni, a szelektívbe.
Kállay Kotász Zoltán: A meztelen csillagász (Műpártolók Egyesülete, 2021)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése