Magyarország
egyik leggazdagabb üzletembere érdekes bejelentést tett. A bejelentés, tárgyát
tekintve, nem sok vizet zavarna, hiszen sufnitudósok száján számtalanszor
kiszaladt már a világmegváltó találmány neve a megvalósításának gyors
ígéretével együtt, most azonban olyan valaki állt elő, aki mögött cégbirodalom,
azaz a realizálás lehetősége tornyosul. A bejelentés nem maradt visszhangtalan,
bár ováció helyett szinte egyöntetű, és tulajdonképpen érthető kétkedés
fogadta.
Miről van
szó?
Százhúsz
évet kell visszamennünk az időben, az 1890-es évekig, amikor Nikola Tesla,
szerb származású fizikus, feltaláló az elektromossággal kísérletezett. Tesla
állította, hogy szerkeszthető olyan motor vagy generátor, amit csak el kell
indítani egyetlen kis "pöccintéssel", és onnantól kezdve folyamatosan
és kifogyhatatlanul termeli az áramot. Honnan veszi a szerkezet az
áramtermeléshez szükséges energiát? Erre nincs világos válasz, nem volt
százhúsz évvel ezelőtt, nincs ma sem. Az
üzletember bejelentése nyomán fürge újságírók felkerekedtek, hogy kifaggassanak
nagy tekintélyű, akadémián székelő urakat: lehet-e Tesla-motort konstruálni? Mi
hajthat egy ilyen motort? A föld mágneses tere? Gravitáció, nullponti energia?
Nem, nem, a szaktekintélyek úgy nyilatkoztak, hogy ilyesféle erők nem hajtanak
motort. Képtelenség. Tesla ötlete nem valósítható meg. Ha netalán mégis, az
Nobel-díjat érdemel.
Adott
tehát a szerkezet, ami nem működik, mert képtelenségen alapul, és aminek az
üzletember szerint már több prototípusa üzemel (itt-ott, biztonsági okokból
közelebbről meg nem nevezett helyeken), a sorozatgyártását pedig épp most
tervezi elindítani.
Képtelenségről
ritkán derül ki, hogy valóság-képes, ám az ilyen megdöbbentő valóraválások
cipelték eddig is előre az emberi civilizációt, ezért technikai oldalról nem
firtatom az eszköz működésének hihetőségét. Ellenben a megvalósulásának
társadalmi képtelenségéről (megdöbbentőségéről) lenne pár gondolatom.
Emberi
együttélésünk hierarchiáját a pénz határozza meg. A pénz azonban csak
váltóeszköz és hatalmi nyomaték, a mögötte rejlő két legfontosabb bázisérték az
élelmiszer és az energia. Legtöbb tevékenységünk arra irányul, hogy energiához
és élelmiszerhez jussunk, hozzáférésünk nehézsége vagy könnyűsége pedig
kijelöli helyünket a társadalmi kasztrendszerben. Igen, a kasztrendszerben –
mert bár egy-két száz éve demokratikus elvekkel igyekszünk egyenlősíteni,
problémákat és különbségeket elfátyolozni és tűrhetővé csillapítani, valójában
ugyanabban a kasztrendszerben élünk, amiben sok ezer éve.
Egyénileg
ki-ki maga végiggondolhatja, hogy mennyi energiát használ fel naponta, és mire.
Rengeteg energiát használunk arra, hogy az időjárás viszontagságaitól megóvjuk
magunkat (fűtés, légkondicionálás), energiát használunk a világításra és
mindenféle elektronikai eszközök üzemeltetésére, energiát használunk a
közlekedésre. Ez mind közvetlen energiafelhasználással jár, de energia-vonzata
van ezen kívül gyakorlatilag mindennek, a tisztított víztől a báli
fellépőruháig. Ha pedig mindezt átszámoljuk pénzre, tisztán láthatjuk, hogy a
társadalom alsó kasztjainak tagjai mással se töltik életük nagy részét,
minthogy váltóeszközhöz jussanak az életvitelükhöz szükséges energia
biztosítására.
Mi
történik, ha az energia ingyenessé válik? Látszólag a modernkori
rabszolgafelszabadítás kulcsát kapjuk kézhez, az életfeltételek
könnyebbedésével nő a szabadság-fok, miközben természetesen a másik oldalon,
energiaszolgáltatók (elsődlegesen az olaj-, gáz-, szén-, atomenergiaipari
tulajdonosok) oldalán elképesztő mértékű hatalom és vagyonvesztés következik
be. Jogos a kérdés, hogy ilyen történelmi léptékű, semmi máshoz nem
hasonlítható mértékű és hirtelenségű frusztráció mit váltana ki a hatalmi
csoportokból? A továbbgondolás kedvéért azonban ezt a kérdést most szintén
félreteszem, feltételezve azt, hogy semmit. Vagyis nem egészen ezt
feltételezve, de erről majd később.
A szabad
energia beköszöntével tehát nő a szabadság-fok, még úgy is, hogy nem fordítható
le minden tisztán energiára. Vannak egyéb javak is, elsőképp a másik
bázisérték, az élelmiszer. Ha azonban pusztán logikailag okoskodunk, és az
előállítás energia-értékének nullázódásával számolunk, az élelmiszerárak
esetében is zuhanásra kell következtetnünk (pl. a melegházi, olcsó zöldség és
gyümölcstermesztés tömegessé tehető). Az olcsósodás végiggyűrűzésével az
energián át az energia segítségével előállítható javakig, szükségleti cikkekig
egyre jobban nő az emberi szabadság, hiszen az állampolgárnak nincs szüksége
annyi pénzre, mint az energia-vásárlós időkben volt. Nem kell tehát annyit
dolgoznia. Fontos lélektani kérdéshez érkezünk el ezzel: a szükség (az energia-hozzáférés
nehézsége által keltett szükség) megszűntével az emberek mihez fognak kezdeni a
szabadságukkal (szabadidejükkel)? Vajon lelkileg felkészültek vagyunk ekkora
szabadságra? De a kérdés másik oldala sem kevésbé érdekes: mivel nincs
kényszerhelyzet és zsarolhatóság, a politikusok miként fognak versengeni
választások idején a kegyekért? Mert korábban könnyű volt a helyzet,
ígéretekkel lehetett versengeni. Jobb, könnyebb, olcsóbb élet ígéretével... Ha
nincs, mert felesleges az ígéretek füstköde, lehet, hogy a polgárok tisztábban
fognak látni és ítélkezni?
A
fantázia további nyargaltatása helyett most visszalépnék kettőt. Mi történik,
ha az energia ingyenessé válik?
Ha a
vesztes oldal, az energialobby lemond a nyílt vagy bújtatott erőszakos
reakcióról – amiben muszáj bíznunk –, akkor az értelemszerű alternatíva
részükről nem az, hogy semmit nem tesznek, hanem az, hogy igyekszenek a nyertes
oldalra sorolni. Sorolni, majd terpeszkedni. Ó, de sokszor megtörtént ez már a
történelem során! A Tesla-energia sincs ingyen, ahhoz is eszköz kell. Márpedig
kifinomult, jól bejáratott módszerek állnak rendelkezésre ahhoz, hogy a
szinte-ingyenből drága termék váljék. Nem kell messzire menni, ha csak az
energetika területén nézünk körül, láthatjuk, hogy a szél, ha energiát
termelünk vele, a napsütés, ha energiát termelünk vele – máris megdrágulnak.
Árukat a szükséglet határozza meg, és az a hatalmi érdek, hogy nem válhatnak
lényegesen olcsóbbá, mint például az olaj, hiszen ez esetben az utóbbi termék
rohamosan piacot vesztene. (A szükséglet és a zsarolhatóság a piaci árképzésnél
perdöntő. Gondoljunk bele: a gyógyászati segédeszközök jóval drágábbak más műszaki
eszközökhöz képest, pedig pl. egy fényterápiás lámpa anyagárban és előállítási
költségben azonos értékű egy hajszárítóval. Mégis az előbbi bolti ára
körülbelül tízszerese az utóbbinak. A beteg ember könnyen zsarolható.) Félve
teszem hozzá, hogy a piaci-hatalmi logika az olcsó energia hatását, fenti
fejtegetésemmel ellentétben, valószínűleg nem görgetné tovább, sőt. Épp az
energia olcsósodásával minden egyéb, ami nem-pusztán energia, tehát
energiahordozó, hanem valami más (alapanyag, élelmiszer, humán szolgáltatás),
drágulna, méghozzá brutális mértékben. A vagyoni különbségek csak így
maradnának meg – a kasztrendszer hagyománya és önvédelmi reflexe ezt diktálja.
(Vigasztalásul: a Tesla-áram olajárhoz igazítása olyan mérvű pimaszság lenne,
ami meghaladhatatlan, így legalább abban lehetne bízni, hogy néphülyítésben ez
a manőver már a meghaladhatatlan csúcspontot jelenti.)
Végső
kérdésként nem tudok mást feltenni, csak ezt: A csodát, ha kézbe kapnánk,
birtokba tudnánk-e venni? Van annyi öntudat és érdekérvényesítő képesség bennünk,
hogy azt mondjuk: A levegőnek nincs ára. A napsütésnek nincs ára. Az energiának
nincs ára.
Talán épp
ezért nem hullott százhúsz, kétezer vagy akárhány éve csoda az ölünkbe… Mert
éretlenek vagyunk rá.
(A cikk eredetileg a Liget Műhely blogján jelent meg: http://ligetmuhely.blog.hu/2013/04/16/kallay-kotasz_zoltan_merengesek_egy_keptelensegen )
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése